На основу члана 129. став 1. Закона о основама система образовања и васпитања ("Службени гласник РС", број 72/09), наставник/васпитач, стручни сарадник, са лиценцом и без лиценце, дужан је да се стално усавршава ради успешнијег остваривања и унапређивања образовно-васпитног рада и стицања компетенција потребних за рад, у складу са општим принципима, као и за постизање циљева образовања и стандарда постигнућа.
На основу члана 57. став 1. тачка 8 Закона, орган управљања доноси план стручног усавршавања запослених и усваја извештај о његовом остваривању. Затим, одредбом члана 129. став 5. прописано је да план струшног усавршавања доноси орган управљања установе, у складу са приоритетима установе, ради остваривања циљева образовања и стандарда постигнућа и приоритета Министарства.
Директор је одговоран, на основу члана 62. став 3. тачка 7 Закона за планирање и праћење стручног усавршавања, али и овлашћен је да спроводи поступак за стицање звања наставника, васпитача и стручног сарадника. Одредбом члана 66. став 15. Закона прописано је да педагошки колегијум разматра питања и даје мишљење у вези са пословима директора који се односе, између осталог, и на планирање и праћење стручног усавршавања и спровођење поступка за стицаје звања наставника, васпитача и стручног сарадника. Дакле, директор је предлагач плана стручног усавршавања запослених органу управљања и одговоран је за његово спровођење. На основу плана који усвоји орган управљања директор доноси оперативни план о којем прибавља мишљење педагошког колегијума.
Одредбом члана 48. Закона прописано је да се самовредновањем установа оцењују: квалитет програма образовања и васпитања и његово остваривање, сви облици и начини остваривања и образовно-васпитног рада, стручно усавршавање и професионални развој, услови у којима се остварује образовањеи васпитање, задовољство ученика и родитеља, односно старатеља деце и ученика. Извештај о самовредновању квалитета рада установе подноси директор васпитно-образовном, наставничком/педагошком већу, савету родитеља и органу управљања.
Одредбом члана 48. став 3. Закона развојни план установе доноси се на основу извештаја о самовредновању, који обухвата и стручно усавршавање и професионални развој, као и на основу извештаја о остварености стандарда постигнућа и других индикатора квалитета рада установе.
Школска управа Министарства просвете се организује и ради координирања стручног усавршавања наставника, васпитача, стручног сарадника, директора и секретара установа. (члан 26. став 2. тачка 2.).
Одредбама члана 38. Закона прописано је да јединица територијалне аутономије, односно јединица локалне самоуправе, може самостално или у сарадњи са другим јединицама локалне самоуправе да оснује центар за стручно усавршавање, у складу са законом којим се уређују јавне службе. У остваривању делатности центар је дужан да поштује опште принципе и циљеве образовања и васпитања и да стручно усавршавање запослених остварује у складу са овим законом. Он врши избор одобрених програма стручног у савршавања и даје предност оним програмима за које процени да на најцелисходнији начин обезбеђују постизање општих стандарда постигнућа и обавља друге послове.
Може да има последице јер чланом 127. став 6. Закона прописано да се лиценца суспендује наставнику, васпитачу и стручном сараднику који се није стручно усавршавао, а просветни саветник у свом извештају утврди да разлози за то нису оправдани.
У току стручног усавршавања наставник, васпитач и стручни сарадник може професионално да напредује стицањем звања: педагошки саветник, самостални педагошки саветник, виши педагошки саветник и високи педагошки саветник, што му даје право на увећану плату. Наставник, васпитач и стручни сарадник има право на одсуство из установе у трајању од три радна дана годишње ради похађања одобреног облика, начина и садржаја стручног усавршавања. Распоред одсуства наставника, васпитача и стручног сарадника ради стручног усавршавања планира педагошки колегијум.